понедельник, 9 октября 2017 г.

ԽՆԴՐԻ ՎՐԱ ԿԵՆՏՐՈՆԱՑՄԱՆ ՄՈԴԵԼԸ ՍՈՑԻԱԼԱԿԱՆ ԱՇԽԱՏԱՆՔՈՒՄ



«Խնդրի վրա կենտրոնացման» մոտեցումն ու մոդելը համարվում են բուն սոցիալական աշխատանքի ձեռքբերում, որը չի կրել ո՛չ հոգեբանական, ո՛չ հոգեբուժական ազդեցություն։ Այն հիմնված է Ռեյդի, Հատենի, ավելի ուշ՝ Էփշտայնի հետազոտությունների վրա, որոնք ցույց են տվել, որ ճիշտ ֆոկուս ունեցող աշխատանքը կարճատև ժամանակահատվածում նույնքան արդյունավետ է, որքան երկարատևում։ Այս մոտեցումը համարվում է էկլեկտիկ և ինտեգրատիվ և, ընդհանուր առմամբ, հիմնված է հիմնախնդիրների աստիճանական նախագծման վրա։ «Խնդրի վրա կենտրոնացման» մոդելը սերտորեն կապված է Պերլմանի հիմնախնդրի լուծման մոտեցման հետ։ Մոտեցման ընդհանուր զարգացման ընթացքը տեղի է ունեցել 1970–1985 թվականներին, իսկ առաջին անգամ այս մոտեցման մասին խոսվել է դեռևս 1969 թվականին։ Այն ամբողջացվել է Ռեյդի և Էփշտայնի կողմից «Խնդրի վրա կենտրոնացած դեպքի հետ աշխատանք» գրքում, որը հիմնականում դիտարկում էր այս մոտեցման կիրառումը ընտանիքի և անհատի հետ աշխատելիս։ Այս մոտեցումն այսօր հիմնականում օգտագործվում է միկրոպրակտիկայում` անհատի, ինչպես նաև խմբի (որոշումների ընդունման և ինքնօգնության խմբեր) հետ աշխատանքում։ Աշխատելով այս մոդելով` սոցիալական աշխատողն իր ջանքերը կենտրոնացնում է խորհրդառուի հստակեցված խնդրի լուծման շուրջ համագործակցային սկզբունքով։
Այս մոդելը կարելի է օգտագործել միայն, եթե.
§  խորհրդառուն ընդունում և ճանաչում է իր հիմնախնդիրը կամ հիմնախնդիրները.
§   դրանք այնպիսի հիմնախնդիրներ են, որոնք կարող են լուծվել առանց խորհրդառուի անմիջական ներկայությունը պահանջող գործողությունների.
§  հիմնախնդիրը կամ հիմնախնդիրները հստակ սահմանելի են.
§  հիմնախնդիրն առաջացել է նրանից, ինչը խորհրդառուն կցանկանար փոխել իր կյանքում, այսինքն` առկա է հիմնախնդրի լուծման ցանկություն.
§  հիմնախնդրի առկայությունը պայմանավորված է հենց շահառուի կողմից առաջադրված չբավարարված կարիքով:
Այս բոլոր գործոնների առկայությունը փաստում է այն, որ խորհրդառուն ավելի մոտիվացված է իր կյանքում փոփոխություններ կատարելու գործում և պատրաստ է դրան էներգիա և ջանքեր տրամադրել։
Կարելի է առանձնացնել «Խնդրի վրա կենտրոնացման» մոդելով արդյունավետ լուծվող հիմնախնդիրների ներքոնշյալ շարքը.
§  միջանձնային կոնֆլիկտներ,
§  սոցիալական փոխհարաբերությունների ոլորտում անբավարարվածության առկայություն,
§  ֆորմալ կազմակերպությունների հետ բախումներ և/կամ կոնֆլիկտներ,
§  դերերի իրականացման ընթացքում բախումների առաջացում,
§  որոշումների ընդունման դժվարություններ,
§  ռեակտիվ–հուզական սթրեսներ,
§  ոչ համապատասխան կամ անբավարար ռեսուրսներ,
§  վարքային հիմնախնդիրներ, որոնք կապված են վերոնշյալ հիմնախնդիրների հետ:
Ինչպես տեսնում ենք, այս շարքը բավականին մեծ է, ինչը հնարավորություն է տալիս դիտարկել այս մոդելը որպես գրեթե ունիվերսալ մոդել։
Վերը նշված հիմնախնդիրները լուծելու համար սոցիալական աշխատողը պետք է բացահայտի հետևյալը. 1. խորհրդառուի ուժեղ կողմերը, այսինքն` խորհրդառուի թաքնված առավելությունների ու ռեսուրսների հայթհայթումն ու օգտագործումը, 2. խորհրդառուի «հավատալիքների» համակարգը (ոչ միայն կրոնական), քանի որ ցանկացած մարդ ունի ընդունելիի և անընդունելիի մասին իր պատկերացումները, այդ թվում նաև հիմնախնդրի լուծման ընդունելի և անընդունելի ճանապարհները, 3. խորհրդառուի հույզերը:
Այս մոդելի ռազմավարությունն ունի հետևյալ նպատակները.
ü  աջակցել խորհրդառուին լուծել հիմնախնդիրը.
ü  խորհրդառուին տալ հիմնախնդրի լուծման ճիշտ դրական փորձ և հմտություններ՝ հետագա հիմնախնդիրների ինքնուրույն լուծման համար:
Ընդհանուր առմամբ այս մոդելով աշխատելիս առանձնացնում են հետևյալ հիմնական փուլերը.
1.    Հիմնախնդրի սպեցիֆիկացիա (հստակեցում, որոշակիացում, մասնավորեցում), որն իրականացվում է հետևյալ քայլերի միջոցով.
1.1. hայտնաբերել, թե ինչպես և երբ է խնդիրը արտահայտվել, քննարկել խնդրի արտահայտման տեսակները, ձևերը և ուժը, առանձնացնել հիմնախնդրի արտահայտման ոլորտները, փորձել հասկանալ, թե ինչպես է խորհրդառուն ընկալում իր հիմնախնդիրը, փորձել տեսնել, թե ովքեր են ներգրավված հիմնախնդրի մեջ, փորձել վերանայել հիմնախնդրի այն սաhմանումները, որոնք հիմնախնդիրը դարձում են անլուծելի, օրինակ` խորհրդառուի ոչ իրատեսական ցանկությունները.
1.2. արձանագրել հիմնախնդիրը, հաճախ նաև գրավոր ամբողջական մասնավորեցմամբ, նկարագրությամբ և մանրամասներով.
1.3. ստեղծել տեսլական և մատնանշել ցանկալի փոփոխությունը։
2.    Պայմանագրի ստեղծում: Պայմանագիրն իր մեջ ներառում է հետևյալ կետերը.
2.1. համագործակցության և աշխատելու համաձայնություն,
2.2. հիմնախնդրի(ների) սահմանում,
2.3. եթե հիմնախնդիրները մի քանիսն են, դրանց առաջնայնության մատնանշում,
2.4. ցանկալի արդյունքների սահմանում,
2.5. հիմնախնդրից բխող խնդիրների ցանկի ստեղծում,
2.6. հանդիպումների քանակի և ժամանակի վերաբերյալ պայմանավորվածություն:
Պայմանագիրը հնարավորություն է տալիս կրթել խորհրդառուին, սովորեցնում է նրան ստանձնել պատասխանատվություն և համագործակցել ֆորմալ հարաբերությունների շրջանակներում։
3.    Խնդրի լուծման պլանավորում, որն իրականացվում է հետևյալ կերպ.
3.1. Սահմանվում են աշխատանքային նպատակները:
3.2. Պլանի տեսքով մատնանշվում է դրանց հասնելու ուղին:
3.3. Նշվում է, թե երբ կարելի է յուրաքանչյուր առանձին խնդիր լուծված համարել:
Տարբերում են ռազմավարական խնդիրներ, որոնք սահմանում են բուժման ողջ ընթացքի նպատակները, և ինստրումենտալ խնդիրներ, որոնք մատնանշում են` ինչ պետք է անի խորհրդառուն: Խնդիրները կարող են լինեն անհատական, որոնք կատարում է խորհրդառուն, երկուստեք խնդիրներ, երբ խորհրդառուն անում է մի բան, իսկ սոցիալական աշխատողը կամ սոցիալական միջավայրից օժանդակող անձը մեկ այլ բան, և համատեղ, որոնց իրագործման համար խորհրդառուն և սոցիալական աշխատողը աշխատում են միասին:
4.    Նպատակների իրականացում, որն առաջադրված պլանի իրականացումն է։ Այս  փուլում իրականացվում են հետևյալ քայլերը.
4.1. Ստեղծել նախադրյալներ անհրաժեշտ գործողությունների համար.
  • ձեռք բերել կամ ակտիվացնել ռեսուրսներ,
  • ձեռք բերել պայմանավորվածություններ,
  • ստեղծել աջակցության ցանց, որը ենթադրում է թիմային աշխատանք,
  • քննարկել հնարավոր դժվարությունները և փորձել դրանք հաղթահարել,
  • կիրառել խորհրդառուին անհրաժեշտ նոր հմտություններ:
4.2. Իրականացնել գործողությունները դրանց ընթացքի քննարկմամբ և ճշգրտմամբ ու  հստակեցմամբ, ինչը հնարավորություն է տալիս ճիշտ և իրավիճակին համապատասխան ծախսել ռեսուրսները:
4.3. Անհրաժեշտության դեպքում առաջադրել և իրականացնել նոր գործողություններ, որոնք չեն ընդգրկվել սկզբնական պլանում:
5.    Եզրափակիչ փուլ, որն իր մեջ ներառում է հետևյալ գործողությունները.
5.1. քննարկել հիմնախնդիրն իր արտահայտումներով. ինչպես է այն եղել մինչև միջամտությունը, և ինչպես է հիմա.
5.2. կատարել աշխատանքի արդյունավետության գնահատում ինչպես խորհրդառուի և սոցիալական աշխատողի, այնպես էլ ընդգրկված մյուս բոլոր մասնակիցների տեսանկյունից,
5.3. արձանագրել ձեռքբերումները, քննարկել դժվարությունները,
5.4. քննարկել և պլանավորել ապագա գործողությունները և ձեռքբերումների օգտագործման հնարավորությունները հետագայում,
5.5. քննարկել համագործակցության այլ հնարավոր ուղղությունները, օրինակ` այլ հիմնախնդիրների շուրջ աշխատանք,
5.6. որոշել և հստակեցնել ձեռք բերված արդյունքների ստուգման իրականացման ձևերը,
5.7. կատարել անհրաժեշտ ուղղորդումները և անհրաժեշտության դեպքում այլընտրանքային աջակցության ձևեր առաջարկել,
5.8. արձանագրել աշխատանքի ավարտը և ներկայացնել հաշվետվություն:
Ակնհայտ է, որ այս մոդելը գրեթե ամենամանրամասն ներկայացված մոդելն է սոցիալական աշխատանքում, ինչը ոչ միայն հեշտացնում է դրա իրականացումը, այլև ավելի հասանելի է դարձնում աշխատանքի ընթացքը խորհրդառուի ընկալման համար։ Ռեյդը դիտարկում է իր կողմից մշակված մոդելը որպես հիմնախնդիրների լուծման համընդհանուր նախագիծ։ Ըստ նրա պատկերացման՝ այս մոդելի օգտագործմամբ աջակցություն ստացած խորհրդառուն ստանում է հիմնախնդիրների լուծման գործնական պարզ ռազմավարություն, որն ապագայում կարող է կիրառել ինքնուրույն և նույնիսկ աջակցել իրեն շրջապատող մարդկանց։
 Աղբյուրը՝
 Осипова А.А. Справочник психолога по работе в кризисных ситуациях. — Р. н/Д , 2006
Payne, Malcolm Stuart (1991, 1997) Modern Social Work theory, 2nd edititon (Macmillan).
Pincus, Allen and Anna Minahan (1973) Social work practice։ Model and Method (Itasca, IL, Peacock).

Комментариев нет:

Отправить комментарий