Սոցիալական կոնֆլիկտների հիմնական պատճառը կարելի է համարել
կենսական ռեսուրսների բաշխման դժվարությունը, դրանց պակասը։ Սոցիալական աշխատանքի հիմնական
խնդիրներից մեկը ներանձնային և միջանձնային մակարդակներում, ինչպես նաև «անհատ-հասարակություն»
մակարդակում կոնֆլիկտների բացահայտումն է, կանխարգելումն ու լուծումը։
Իր մասնագիտական գործառույթներն իրականացնելու ընթացքում սոցիալական
աշխատողը հաճախ օգնում է խորհրդառուին հաղթահարել ու լուծել այն կոնֆլիկտները, որի
մասնակիցն է դարձել վերջինս։ Միևնույն ժամանակ նա կարող է ինքն ունենալ տարբեր կոնֆլիկտներ
խորհրդառուի հետ։ Հետևապես կարևոր է, որ մասնագետն ունենա կոնֆլիկտների կառավարման
գիտելիքներ և հմտություններ, տիրապետի այն կանխարգելելու մեթոդներին կամ դրա կառուցողական
ուղիներին։
Կոնֆլիկտը որպես երևույթ, ունի մի շարք գործառույթներ, որոնք
կարելի է բաժանել երկու խմբի։
Դրական – հարաբերությունների օպտիմալացում, հավասարակշռության
վերականգնում, ինտեգրում և կայունացում, սուբյեկտների կայուն զարգացման միտման ամրապնդում,
հարաբերություններում լարվածության հանգամանքների բացահայտում, նպատակների, կարիքների,
շահերի անհամապատասխանության բացահայտում, հարաբերությունների նոր համակարգ ձևավորում
կամ հնի հարմարեցումը փոխված պայմաններին։
Բացասական – սոցիալական համակարգերի, կազմակերպությունների ոչնչացումը,
սուբյեկտների միջև հարաբերությունների դեֆորմացումը, զարգացման կայունության խախտում,
նյութական և ոչ նյութական ռեսուրսների, սոցիալական սուբյեկտների կենսական ուժի կորուստ։
Հետխորհրդային երկրներում սոցիալական աշխատանքի զարգացման ժամանակակից
փուլը բնութագրվում է անհատին ճնշելու նպատակով հնացած կանոնների եւ հրահանգների մերժմամբ,
գործունեություն հանուն «հանրային շահի»: Իրականության քննադատական վերափոխման միջոցով
զարգանում է հասարակության թաքնված ներուժը: Մեր հասարակությունը, ունենալով ոչ անձնական
կոլեկտիվիզմի և ազատության փորձի բավարար փորձ, պետք է դառնա ավելի մարդասիրական եւ
հանդուրժող: Կառավարման մոդելը կենտրոնանում է այս նպատակին հասնելու վրա, որի հիմքում
ընկած է հանդուրժողականության գաղափարը, որպես ֆիզիկական անձանց փոխհարաբերության որոշակի
տեսակ: Տոլերանտ կառավարման հայեցակարգը հատուկ մշակվել է սոցիալական աշխատանքի համար,
բայց կարող է օգտագործվել այլ գործունեություններում: Օգտագործման նախադրյալը դիտարկելու
եւ ռացիոնալ մտածողությունն է:
Ցանկացած սոցիալական գործունեություն պետք է համապատասխանի ռացիոնալ
եւ բարոյական չափանիշներին: Որպես ռացիոնալ բաղադրիչ, մենք կքննարկենք հաջողության,
բարգավաճման եւ անձնական անվտանգության բնական մարդկային ձգտումը(միկրո մակարդակում)
եւ աշխատանքային (տնտեսական) գործունեության արդյունավետությունը (մակրո մակարդակում):
Էթիկական բաղադրիչը ներառում է սոցիալական հարատեւման հարմարավետ պայմանների ստեղծումը
(մակրո մակարդակում) եւ գործընկերությունը, բարեկամական հարաբերությունները գործընկերների
եւ հաճախորդների հետ (միկրո մակարդակում): Սոցիալական աշխատանքում, որտեղ շատ բան կախված
է խորհրդառուին մոտենալու արդյունավետ եզրեր գտնելուց եւ բեղմնավոր համագործակցությամբ
նրան գրավելու հնարավորությունից, այս մոդելը ապացուցել է իր արդյունավետությունը:
Տոլերանտության հիման վրա փոխգործունեության ձեւը կարող է առաջնահերթ լինել ինչպես
պետական, այնպես էլ հասարակական կազմակերպության ցանկացած ղեկավարի կամ աշխատողի համար,
ով ժամանակ է գտել այն ուսումնասիրելու համար: Տոլերանտության մոդելը բավականին պարզ
է եւ օգնում է ղեկավարներին հասկանալ իրենց համոզմունքների համակարգը, ինչը, իր հերթին,
թույլ է տալիս հասկանալ ուրիշների սոցիալական մոտիվացիան:
Ըստ Գ․ Սոլդատովայի, Լ․Ա․ Շեյգերովայի, Օ․Դ․ Շարովոյի, տոլերանտ
մարդը մեկն է, ով լավ գիտի ինքն իրեն և ճանաչում է մյուսներին։ Համակրանքի, կարեկցանքի
դրսևորումները հանդուրժող մարդու կարևորագույն արժեքն են և հանդուրժող մարդու առանձնահատկությունը։
Տոլերանտությունը կարելի է դիտարկել առնվազն 6 ասպեկտներում՝
Հանդուրժողականության առաջին իմաստը համընկնում է համբերության,
հանդուրժողականության հետ, բայց սա միանշանակ հայեցակարգի մեկնաբանման միայն մեկ կողմն
է:
Հանդուրժողականության երրորդ նշանակությունը կապված է կայունության
հետ. Ձեռք բերված դիմադրություն, անորոշության դիմացկունություն, էթնիկ դիմակայություն,
կայունության սահմանը կամ անձի տոկունությունը, սթրեսին դիմադրություն, հակամարտությունների
դիմադրություն, վարքային աննորմալ դիմադրողականություն:
Չորրորդը ներառում է ընդունելու, թույլտվությունների հայեցակարգը:
Համոզված լինելը նշանակում է խոստովանել, որ կան մարդիկ, որոնք մեզանից տարբեր են բազմաթիվ
գործոններով, որ ուրիշներն ունեն իրենց սեփական տեսակետները, արժեքները, իդեալները,
որ ուրիշները կարող են ունենալ այլ զգացմունքային արձագանքներ, այսինքն` բազմազանության
փաստի ճանաչումը:
Հինգերորդ իմաստը հանդուրժողականության ընդունումն է: Ի տարբերություն
ենթադրությունների, ընդունումը բնորոշվում է մյուսով: Ընդունումը փոխգործունեության
շարունակման պայման է:
Վեցերորդը հանդիսանում է հանդուրժողականություն, որպես անհատի
ցանկություն ուրիշների հետ փոխըմբռնման հասնելու, տարբեր տեսանկյունների, շարժառիթների,
կողմնորոշումների համակարգումը, առանց բռնության դիմելու եւ մարդկային արժանապատվության
կանխարգելման: Այն բազմազանության ընդունումն է, ինչը հանգեցնում է փոխըմբռնման, այդ
թվում` օգնության, օգնության, համագործակցության, պարզաբանման եւ երկխոսության:
Տոլերանտությունը ուղղակիորեն առաջանում է սոցիալական գործողությունների
եւ արձագանքների վրա, քանի որ այն իրենից ներկայացնում է կարիքների, շահերի, դրդապատճառների,
վերաբերմունքի, նպատակների համակարգ:
Աղբյուրը՝
Комментариев нет:
Отправить комментарий